They Told Us That Everything Was Beautiful
Acrylic, linocut, oil pastel
21 x 25”
2017

Biography

Maribel Acosta was born in 1969 in Havana, Cuba. Her relationship with art began during her childhood. She obtained a degree at La Escuela Nacional de Bellas Artes “San Alejandro” near Havana. Her seven years of study included painting, engraving, sculpture, art history, pedagogy, psychology, teaching methodology, philosophy, aesthetics, and design. Later she studied theater (dramaturgy, direction, and acting) and collaborated in cinematographic areas with La Escuela Internacional de Cine. Acosta has participated in several exhibitions and plays, receiving various awards, for both her artistic and her pedagogical work. She is the founder and executive director of the Art Pot, the state’s first Hispanic multicultural center of South Carolina. She is a resident of Charleston, South Carolina.

Creative Interpretation

The human being usually idealizes the past, though it may not have been better. However, in the story of Pilar, the confrontation with a more hostile present in front of the positive memories of the past is a reality. The experience of being an immigrant is usually accompanied by nostalgia. Pilar arrives at a place that was not what she imagined, and the objects around her, the bridge, the cars, the trailers without a protective fence and a family garden, become a nightmare that threaten to crush her at some point. The selected hues and the absence of color in the mother and son indicate sadness and disappointment. A single tree with no leaves on the horizon, all the houses looking exactly the same, in a row, side by side, the apparent lack of life, the monotony in the environment, the falling cars, and an unstable and swirling soil threaten to swallow the characters. All together, these elements represent the feeling of arriving for the first time to an unknown place that does not look like an improvement. Pilar and her son, unprotected, are a blank piece of paper entering a still opaque world, but it is only the beginning. As an artist, I add symbolic lines in perspective that reveals a way to go, behind that tree without leaves, there can be a lot more and many changes can happen. The child knows it and points to the future, which is there, burning and warm, welcoming, and inviting the challenge.

Nos dijeron que todo era hermoso
Acrílico, linograbado y pasteles de aceite
21 x 25”
2017

Biografía

Maribel Acosta nació en 1969 en La Habana, Cuba. Su relación con el arte comienza en su infancia. Obtuvo su licenciatura en la prestigiosa Academia de Artes San Alejandro, La Habana. Los siete años de estudios incluían pintura, grabado, escultura, historia del arte, pedagogía, psicología, metodología de la enseñanza del arte, filosofía, estética y diseño. Posteriormente estudia teatro (dramaturgia, dirección teatral y actuación) colaborando además en áreas cinematográficas con la Escuela Internacional de Cine de Cuba. Acosta participa en varias exposiciones y obras de teatro, recibiendo diversos premios, tanto por su labor artística como pedagógica. Actualmente es fundadora y directora ejecutiva de la organización Art Pot y creadora del primer Centro Multicultural Hispano de Carolina del Sur, educando a través del arte. Reside en Charleston, Carolina del Sur.

Interpretación creativa

El ser humano suele idealizar el pasado aun cuando puede no haber sido mejor, sin embargo, en la historia de Pilar, el enfrentamiento con un presente más hostil frente a buenos recuerdos dejados atrás es una realidad; ser inmigrante por lo general va acompañado por la nostalgia. Pilar llega a un lugar que no era lo que imaginaba, y los objetos a su alrededor el puente, los autos, las trailas sin su cerquita protectora con el jardín familiar, se convierten en una pesadilla que amenaza con aplastarla en algún momento. El juego de tonos usados y la ausencia de color en la madre y el hijo son narradores de la tristeza y la decepción, un solo árbol sin hojas en el horizonte, todas las viviendas exactamente iguales, en fila, una al lado de otra, y la aparente falta de vida, la monotonía en el ambiente, los autos que se vienen encima, y un suelo inestable y arremolinado dispuesto a tragar a sus personajes; representan la sensación de llegar por primera vez a un lugar desconocido que pareciera que no va a mejorar la vida. Pilar y su hijo, desprotegidos, son un papel en blanco entrando a un mundo todavía opaco, pero es solo el comienzo. Como artista agrego líneas simbólicas en perspectiva que revelan un camino por recorrer, detrás de ese árbol sin hojas puede haber mucho más y pueden suceder muchos cambios. El niño lo sabe y señala al futuro, que está allí, ardiente y caluroso dando la bienvenida e invitando al reto.